Current Research Projects/Advisorships

2013 Current Research Projects/Advisorships Bachelor’s thesis: Persönlichkeitsmerkmale und Mediennutzung [Personality traits and media use] (Charlotte Janke) Bachelor’s thesis: Geteilte Peinlichkeiten – Fremdscham in Facebook-Nutzung [Shared embarrassment – What effect has the feeling of vicarious embarrassment in Facebook] (Kristina Helen Arnold) Bachelor’s thesis: “Facebook-Scan” – Partnersuche 2.0 – Die Rolle von …

Wissenschaftliche Rezensionen /Book Reviews

zu: Döveling, Katrin (2005). Emotionen – Medien – Gemeinschaft [Emotions – Media – Community]. Eine kommunikationssoziologische Analyse. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. “Emotions—Media—Community is a handbook and will prove most useful if always kept on the desk as a point of reference.” (Thomas Petersen: Rezension in: International Journal of Public …

What happened in the winter semester 2012/13: A Retro- spective.

In the winter semester, 12/13 Dr. Döveling, Chair of Media and Communication III, held the following classes and lectures: In Media Content Analysis, theories, concepts, and empirical research findings were analyzed. In addition, methodological knowledge in the area of visual analysis was portrayed. The reason is that most content analyses …

Aktuell: Publikation in der Schriftenreihe Medienethik

In progress: Küche- Kind- Heim: Das wars? Gender-Stereotype in den Medien. Medienethische Perspektiven.* Katrin Döveling, Jana Fischer (TU Dresden) Die aktuelle Medienlandschaft zeigt es erneut und immer noch: Reality-Formate wie Dschungelcamp oder Bauer sucht Frau weisen dauerhaft hohe Einschaltquoten auf und faszinieren ein Millionenpublikum. Vor dem Hintergrund der anhaltenden Popularität …

Druckfrisch

Look inside: Döveling,Katrin und Isabel Kick (2012): Soaps – Same Pictures as Every Year. Oder ist das Frauenbild im Wandel? Eine Fallanalyse. In: Stephanie Geise, Katharina Lobinger (Hg.). Bilder – Kulturen – Identitäten. Analysen zu einem Spannungsfeld Visueller Kommunikationsforschung, Köln, Halem, S. 98-124. “Daily Soaps und ihre Charaktere faszinieren Abend …