Katrin Döveling (Dr. phil. habil.) ist Professorin für Kommunikationswissenschaften/Medienkommunikation an der University of Appl. Sciences Darmstadt. Nach absolvierten Studiengängen (Psychologie, Soziologie und Kommunikations-und Medienwissenschaft), hat sie weiter im interdisziplinärerem Kontext gearbeitet, promoviert und sich habilitiert. In ihren aktuellen Forschungen untersucht sie Emotionsregulationsprozesse in digitalen Medien und die emotionale Interdependenz zwischen Mensch und Technologie im digitalen Zeitalter. Sie erhielt Auszeichnungen, wie die für exzellente Wissenschaftlerinnen in Deutschland und Stipendien, u.a für die University of California, Berkeley. Sie hat in führenden internationalen Zeitschriften veröffentlicht, darunter Journal of Broadcasting & Electronic Media und Communication Research und ist Erstherausgeberin des “Routledge International Handbook of Emotions and Media” (erschienen 2021, 2. Auflage, bei Routledge), das weltweit erscheint. Seit über 20 Jahren beschäftigt sie sich u.a. mit dem Thema Trauer und Coping und Medien, aktuell vor allem in digitalen Räumen, aber auch seit Jahren mit anderen Aspekten der digitalen Mediennutzung und -wirkung (Influencer , Medienkompetenz, Gender, Schönheitsideale, Digitaler Stress, Burnout etc.)

Since 2019Professor at the University of Applied Sciences Darmstadt
University of Klagenfurt 2017-2019Professor, Alpen Adria University Klagenfurt
University of Leipzig2014-2017

Professor, Universität Leipzig

TU Dresden2014-2017

Marie-Reiche Research Fellow, Technische Universität Dresden TU Dresden

TU Dresden2009-2013Professor/Chair of Communication and Media Studies, Level III, at the Institute for Communication and Media Studies, TU Dresden
Westfälische Wilhelms-Universität MünsterSummer sem. 2010Lectureship: Seeing is feeling. The emotional onstage and backstage in reality TV, Universität Innsbruck, Interdepartmental Forum, Austria
University of MünsterSummer sem. 2009Lectureship: Emotion and media, perspectives on effects and usage Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Institute for Communication Sciences
Université Val de MarneFeb. 12-19, 2009Visiting Professor, Université Val de Marne, Paris, France (1) “La Communication Interculturelle”. Les Medias, Les Emotions et La Communauté Européenne (2) L’Identité Européenne et L’Intégration Européenne
Université Val de MarneDec. 12-19, 2007Visiting Professor, Université Val de Marne, Paris, France “La Communication Interculturelle”
Freie Universität Berlin2006-2009Assistant Professor, Institute for Media and Communication Studies Freie Universität Berlin
Freie Universität BerlinOct. 2004 – Mar. 2005Assistant Professor, Department of Sociology John F. Kennedy-Institut für Nordamerikastudien Freie Universität Berlin
Technische Universität IlmenauMar. – Sept. 2004Research Assistant, Institute for Communication Studies Technische Universität Ilmenau (TU Ilmenau)
University of ErfurtJul. 2003 – Dec. 2003Research Assistant, Institute for Communication Studies Universität Erfurt
University of ErfurtApr. 2002 – Apr. 2003Research Assistant, Institute for Communication Studies, Department of Media Psychology and Media Sociology Universität Erfurt
Heinrich Heine Universität DüsseldorfJan.–Apr. 2002Research Assistant, Institute for Communication Studies Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
Heinrich Heine Universität DüsseldorfOct. – Dec. 2000Research Assistant, Institute for Communication Studies Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
Heinrich Heine Universität Düsseldorf1996 – 2000Lecturer, Institute for International Communication, Düsseldorf Main teaching areas: Training of university lecturers, in cooperation with the Institute for International Communication, Düsseldorf; Heinrich-Heine-University Düsseldorf; the DAAD (German Academic Exchange Service), the PAD (Pedagogy Exchange Service), the DFHI (German-French University Institute).Topics: · European commerce, · intercultural communication, · communication in economy
1996 – 1998Program Director of the International Cooperation Program between Hong Kong Baptist University and the Heinrich-Heine-University for the Institute for International Communication, Heinrich-Heine-University DüsseldorfFunctions: Complete responsibility for the cooperation program, development of a curriculum and implementa-tion of corresponding seminars; supervision of honors projects, employment, assessment of lecturers, planning; organization and implementation of country-specific courses and business -related excursions. Responsibility for budget development and administration of the international cooperation program in Germany and Switzerland Organization of six-month internships, including supervi-sion of participants and sponsoring companies. Areas of emphasis: intercultural communication, European development, economy, business
Heinrich Heine Universität Düsseldorf1996 – 1997Lecturer, German as a Foreign Language Main emphasis: Hermeneutics, Text Interpretation, Inter-cultural Communication Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
1994 – 2000Language instructor, English and French, private and group lessons
1994Country product manager (executive position), EF Sprachreisen Responsibilities: Management of international student travel for Berlin, Hamburg and Bavaria; In charge of sales and development of marketing projects; further responsibilities: brochures, supervision of student travels in England
Diablo Valley College1988 – 1990Teaching Assistant, German as a Foreign Language, Intercultural Communication, Diablo Valley College, California, USA
Diablo Valley College1988 – 1990Student Assistant, Department of Sociology, Diablo Valley College, California, USA