Emotion Regulation in Bereavement

Döveling Katrin (2017). Online Emotion Regulation in Digitally Mediated Bereavement. Why Age and Kind of Loss Matter in Grieving Online, Journal of Broadcasting & Electronic Media, 61(1), 41-57. Giaxoglou, Korina, Döveling, Katrin & Pitsillides, Stacey (2017). Networked Emotions: Interdisciplinary Perspectives on Sharing Loss Online, Journal of Broadcasting & Electronic Media, …

Latest publications & upcoming presentations

08/2017 Döveling, Katrin , Giaxoglou, Korina (accepted for publication, 2017). Mediatization of emotion on social media: forms and norms. Special issue Social Media and Society. Peer-Reviewed Journal by SAGE. Döveling, Katrin & Haju, Anu (accepted for publication, 2017). Digital Emotion Culture(s). From local to global mediatized online emotion practices. Media and …

Recent publications

Döveling, Katrin (2017). Online Emotion Regulation in Digitally Mediated Bereavement. Why Age and Kind of Loss Matter in Grieving Online, Journal of Broadcasting & Electronic Media, 61 (1), 41-57. Giaxoglou, Korina, Döveling, Katrin & Pitsillides, Stacey (2017). Networked Emotions: Interdisciplinary Perspectives on Sharing Loss Online, Journal of Broadcasting & Electronic …

Instagram und Körperbild

Katrin Döveling, Carolin Krämer (2016). Instagram und Körperbild. Eine aktuelle Onlinebefragung zur Nutzung und Wirkung von Sport- und Fitnessinhalten auf Instagram. Download: ABSTRACT Doeveling/Kraemer Der Call for Papers hebt es hervor: „Die Optimierung von Körpern ist zu einer der zentralen Anforderungen an das neoliberale Subjekt geworden.“ Geht es um die …

new publications…

Döveling, Katrin (in print, 2015). Gender in Serie. Alles nur Seifenblase oder Tabubruch als Programm? Eine medienethische Analyse genderspezifischer Darstellungs- und Aneignungsmuster in populären Serienformaten (WT). In Sigrid Kannengießer, Claudia Riesmeyer, Ingrid Stapf und Larissa Krainer (Ed.), Eine Frage der Ethik? Eine Ethik des Fragens – transdisziplinäre Auseinandersetzungen zu Medien, …

Dr. Katrin Döveling ist Mitglied im internationalen Forum zur Forschung von ‚Death Online‘

„Death Online Research is a network of international researchers with a background primarily in the Humanities,  Social Sciences and Law studies. We study how dying, death and the afterlife is mediated and expressed online. This includes research into memorial sites online; new ways of grieving though social media; the use …

News: Communication in Community

Katrin Döveling & Katrin Wasgien. Online Suffering – Online relief.  Communication in Community (Working title) To be published in World Suffering and Quality of Life. Editor: Ronald E. Anderson, Springer. Social Indicators Research Series, 2014. About the book: “This collaborative writing project explores ways to improve research on suffering by using …

Wissenschaftliche Rezensionen /Book Reviews

zu: Döveling, Katrin (2005). Emotionen – Medien – Gemeinschaft [Emotions – Media – Community]. Eine kommunikationssoziologische Analyse. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. “Emotions—Media—Community is a handbook and will prove most useful if always kept on the desk as a point of reference.” (Thomas Petersen: Rezension in: International Journal of Public …

Online-Emotionen

Im Rahmen eines umfangreichen Forschungsprojekts (WS 2012/13 und SoSe 13) des Masterstudiengangs Angewandte Medienforschung, unter der Leitung von Frau Dr. Döveling (LS III IfK), wird der Thematik der Online-Emotionen mit einem speziellen Fokus auf Trauer nachgegangen. Es wird untersucht, wie Emotionen (mit-)geteilt werden, welche Auswirkungen dies auf den Einzelnen hat …

Aktuell: Publikation in der Schriftenreihe Medienethik

In progress: Küche- Kind- Heim: Das wars? Gender-Stereotype in den Medien. Medienethische Perspektiven.* Katrin Döveling, Jana Fischer (TU Dresden) Die aktuelle Medienlandschaft zeigt es erneut und immer noch: Reality-Formate wie Dschungelcamp oder Bauer sucht Frau weisen dauerhaft hohe Einschaltquoten auf und faszinieren ein Millionenpublikum. Vor dem Hintergrund der anhaltenden Popularität …